De eerste echte sloopwerkzaamheden in onze Amerikaanse schoolbus zijn begonnen. En dat voelt goed! Gisteren stond in het teken van schroeven, schroeven en nog eens schroeven.
Honderden schroeven later…….
Nooit gedacht dat een bus zoveel schroeven kon bevatten. Het plafond bestaat namelijk niet uit platen die je zo maar even loswrikt. Nee, elke plaat zit vast met tientallen (misschien wel honderden?) schroeven. Maar, na aanvankelijk wat trial and error kwam er uiteindelijk met een boormachine en een ouderwetse kruiskopschroevendraaier beweging in.
Wat zit er achter dat plafond?
Natuurlijk haal ik dat plafond er niet voor niets uit. Ik wil weten wat er achter zit – hoe de bedrading loopt, wat de staat van het dak is en vooral: hoe en waar kan ik straks het beste isoleren. Het zicht achter de eerste plaat was goed: geen enge verrassingen, geen roestige toestanden, alleen maar een solide basis om op verder te bouwen.
De verwarming eruit: een koud kunstje
Naast het plafond was er nog een klus waar ik in eerste instantie tegenop zag: het verwijderen van de originele verwarming in de bus. Gelukkig vond ik een prima filmpje op YouTube, waarin stap voor stap werd uitgelegd hoe je de verwarming veilig loskoppelt van de motor. Daarna de koelvloeistof aftappen. Slangen afsluiten. Verwarmingsunit losmaken en uit de bus tillen. Op één van onderstaande foto’s zie je het resultaat: een berg materiaal dat tot voor kort het verwarmingssysteem vormde.
Een goed begin
Sloopwerk is misschien niet het mooiste onderdeel van een verbouwing, maar geeft wel voldoening. De basis wordt immers hiermee gelegd. En het fijnste is natuurlijk wanneer dit zonder grote tegenslagen verloopt. Zoals tot nu toe het geval is. Op naar de volgende klus in de bus – en dat wordt waarschijnlijk het verder strippen van het plafond en dan de zijwanden. Tot de volgende update!
Peter de Martines
Volg onze verbouwing via www.glampingaandemaas.nl and on Instagram. We aim to open the bus doors to the first guests in May 2026.



